De gereedschapkist van de fractie: inbreng ChristenUnie in de raadsvergadering

Wijnand
Door Wijnand van der Hoeven op 25 april 2024 om 20:27

De gereedschapkist van de fractie: inbreng ChristenUnie in de raadsvergadering

Als raadsleden hebben we een aantal soorten gereedschap ter beschikking om ons politieke werk te doen. Tijdens de raadsvergadering van 23 april deden we als fractie een mooie greep in die koffer en hebben we verschillende politieke instrumenten gebruikt.

Als eerste gereedschap hebben we in het vragenkwartier een aantal vragen gesteld over de verplaatsing van de volkstuinen in Wijk en Aalburg. Is er al een nieuwe locatie? Is er beeld of er mensen zijn afgehaakt door de vertraging in het proces van de verplaatsing? De wethouder heeft toegezegd om voor de vakantie met informatie  over een mogelijke oplossing te komen.

Het tweede stuk gereedschap is het indienen van een amendement. Hiermee kunnen voorstellen vanuit het college worden verbeterd. Afgelopen dinsdag hebben we twee amendementen ingediend

1. Voor het sociaalwerk-bedrijf Midzuid hebben we samen met progressief Altena en met steun van de hele raad het college opgeroepen om met meer ambitie te komen om meer mensen te kunnen helpen.
  2. Ons amendement om niet met gemiddelde aanrijtijden voor de brandweer te rekenen, maar elke rit apart te beoordelen haalde het niet, hoewel de hele oppositie het voorstel steunde.

Het derde was een behoorlijk zwaar gereedschap: fractieleider Anne Duizer had een interpellatiedebat aangevraagd. Daarin wilden we te weten komen - nadat schriftelijke vragen onvolledig waren beantwoord - waarom er gronden van een voormalige school in Altena goedkoop verkocht zijn door de gemeente, waarna er forse winst is gemaakt bij doorverkoop van die gronden. Hierdoor worden de geplande huurwoningen toch weer duurder. Meestal volgt na zo een debat een motie van wantrouwen of afkeuring, maar daar waren wij niet op uit. Met steun van vrijwel de hele raad heeft wethouder beterschap beloofd en ook wel toegegeven dat dit zo niet meer mag gebeuren. Wij willen graag zien dat extra winsten op grond worden ingezet om meer betaalbare woningen te realiseren.

Zo waren we als ChristenUnie bij alle agendapunten prominent aanwezig en hebben we belangrijke signalen af kunnen geven over voor ons essentiële thema’s: de gemeente als betrouwbare en dienstbare overheid, bewaker van veiligheid in ons gebied en verstrekker van betaalbare woningen.

Wijnand van der Hoeven

Labels: ,